About Me

My photo
Nur Syamimi Jamaludin. Born on 16 March 1987. Servant's of Allah. A devoted wife to Mr Azrol Azizan. Ibu to Nur Iman Khadeeja. A gumoks woman trying to be a kuruih woman. Kihkihkihkih!!

Friday, 23 September 2011

TIPS MENIKAMATI JUADAH DI RUMAH TERBUKA!!

♡Assalamualaikum♡

Masih dalam raya...Rumah terbuka pun ada banyak lagi...Hmmm,,,aku nk p ka dak r???
Kalau aku pi bertambah-tambah la plak kilo aku nie,,,,aduh!!!fenin...fenin,...

Jom kita tgk tips-tips yg aku rasa blh dipraktikkan...

Kriut....kriut....bunyi perut kosong...alamak!!!heheheh...
Len kali sblm pi umah terbuka, jgn biaq prut kosong. Aku nasihatkan sblm pi tu mkn dlu apa2, cth mcm minum dlu susu rendah lemak ka, soya ka..(cewah,,nasihat org pndai, tp aku sndiri pun xmnum susu n soya..xsdap..huhu...)Dgn mnum susu n soya, blh bantu kita nk kawal nafsu mkn. Ndak2 lgi bla tgk mkn2 makanan yg sdap2, aduh...sabaq2...sekurang2nya prut kita dh diisi, so xdk la kita nk mkn byk2 sgt...

Ingat konsep 5m
Ha,,,tgk iklan nie...kita pun msti amalkan konsep nie bla pi umah terbuka...ingat!!jgn tau nk serbu amik ja apa yg ada..
  1. Mengurangkan gula.
  2. Mengurangkan lemak.
  3. Mengurangkan minyak.
  4. Melebihkan sayur-sayuran.
  5. Melebihkan buah-buahan.


 


Aduh..sdapnya sirap bandung tu...kalau mcm ni mmg berkole2 la aku minum nie...
Tak patut..tak patut....seelok2nya kita mnum ayaq kosong ja...kalau xdk, wat pi la muka tak malu mintak kt tuan umah...ala ayaq kosong ja pun, bknnya kita mntak ayaq yg kna bncuh kan kan kan!!!

Makan pelan-pelan
Satu lg cara, mkn la pelan-pelan. Jgn la gelojoh sgt. Bleh tercekik tau dak, malu ja..Mkn la pelan-pelan, sopan santun...Sdap ckit org tgk..Kita pun akan rasa knyang dgn cpt...so tak dak la nk p tambah2 lg...

Ingat tujuan asal
Mai umah terbuka ja, jgn la ingt nk mkn ja,,,tujuan kta mai umah terbuka nie bkn utk mkn semata2...kita mai utk mengeratkan silaturrahim sesama insan...so pi la beramah mesra ngan tuan umah n kwn2 len,..jgn asyik pulun nk mkn ja..


SO..BERINGATLAH KETIKA BERKUNJUNG KE RUMAH TERBUKA..
JANGAN LEPAS TU MENYESAL SEBAB MAKAN TERLALU BANYAK...

RENUNG-RENUNGKANLAH!!!SELAMAT BERAMAL!!

 




No comments:

Post a Comment

♡Assalamualaikum♡
Sila tinggalkan komen anda di sini..