Senggugut @ Dysmenorrhea

♡Assalamualaikum♡



Sesetengah pompuan bila mai hadi, akan rasa sakit yang dipanggil senggugut atau dalam bahasa omputehnya "period pain" atau dalam bahasa medicalnya "dysmenorrhea" (tak tau eja btoi ka dak..heheh).

Sakitnya memang payah nak digambarkan bagi yang tak penah rasa. Sebab tu ada sesetengah pompuan nie bila period ja mula emosi tak stabil, kira nak marah orang ja. Sebab apa?? Sebab tak tahan sakit. Tapi seeloknya kita pompuan nie jangan la tau nak sembuq orang tak tentu pasai plak. Naya orang.

Tapi, selalunya senggugut nie tak berpanjangan, cuma ari awai-awai period ja. Dua atau tiga ari ja. Lepas tu sakit tu akan hilang dengan sendiri. Insyallah!!

Aku, salah sorang orang yang selalu kena senggugut nie. Tapi, stakat nie aku rasa tak penah plak aku nak marah-marah orang ikut suka ati ja...Btoi ka?? Btoi kot...heheheh!!Sakitnya, adoiyay...tak leh nak digambarkan.. Time tu nak wat qeja len pun kalau bleh tak mau dah..Tapi, tak dak la plak tiap-tiap bulan..Sesetengah bulan ja..Stakat nie alhamdulillah, aku masih leh qeja cam besa..Tak perlu nak MC-MC sangat..Lagi bleh qeja kita qeja..

Saipa aku cita pasai senggugut plak nie???
Motif utamanya nak crita pasai sorang patient nie..Sebelum tu apa aku nak kata cuma satu ja..

BODOH PUNYA POMPUAN!!!

Oooppsss...Maafkan saya!!
Hahhahah...tu untuk melepaskan rasa marah..leh kot camtu no..

Alkisahnya cam nie.. Ada sorang regular patient yang selalu mai sebab senggugut..Nak sebut nama ka??
tak yah la kot no..Dia bila mai ja muka memang cam tenuk dah..Meluat tengok..tau la kita tu sakit pun, wat la muka elok-elok ckit aih..Orang len pun sakit gak..
Dia mai cam besa doktor akan cucuk ubat tahan sakit dulu..untuk kurangkan rasa sakit senggugut tu..Tapi, kali ni dia mai, doktor nak cucuk, dia tak mau..Dia kata takkan tiap kali mai nak kena cucuk??Abeh tu, kalau tak cucuk cam na nak hilang sakit kan??Ngok btoi...Motif utama dia nak amik MC...Bila orang nasihat ckit mula nak melenting kata staf cini kurang ajaq..Mentang-mentang hospital kerajaan..Abeh yang tak dak kena mengena pun dia nak sembuq..Sapa tu??Aku la..Hampeh btoi..Aku cakap elok kot dengan dia..Memamg bodoh btoi la..Depan-depan aku bleh dia kata p**i m*k...Oooiiii pompuan, tak malu kat orang len ka yang duk dengar..Kita tu pompuan..Malu la ckit!!Aku yang dengaq ni pun rasa malu kot...

Tapi yang pastinya, walaupun dia melenting tak tentu pasai. Doktor tetap bagi MC ok!!!

Kita tengok lepas nie dia nak mai lagi ka dak..Kalau dia mai gak, memang dia orang yang sangat tak malu..Dah maki sekandaq orang kat cni, ada hati nak mai dapatkan servis lagi...

Sekian, terima kasih..



No comments:

Post a Comment

♡Assalamualaikum♡
Sila tinggalkan komen anda di sini..