About Me

My photo
Nur Syamimi Jamaludin. Born on 16 March 1987. Servant's of Allah. A devoted wife to Mr Azrol Azizan. Ibu to Nur Iman Khadeeja. A gumoks woman trying to be a kuruih woman. Kihkihkihkih!!

Wednesday, 21 December 2011

Lambo Kanan

♡Assalamualaikum♡

Aku baru ja abeh dengar kisah dongeng negeri Perak..tak tau la dongeng ka kisah benar ka?? Tapi berdasarkan cerita yang aku dengar cam btoi ja... Meh cni meh aku nak cita...

Al-kisahnya tersebut la sebuah cita..Cewah!!haha...

Cita ne kawan sekerja aku yang cita..tak yah la aku bagitau sapa..Satgi tumpang glamer aku plak..kahkahkah!!

Aku baru ja tau yang penduduk LAMBO KANAN kat negeri Perak xbleh makan ikan TAPAH..Sebabnya bila depa makan akan gatai-gatai..Bukan saja makan tapi pegang ckit pun xbleh..Katanya kalau penduduk kawasan len, negeri len makan xpa plak..Benda ne memang terbukti btoi..memang depa xbleh makan ikan TAPAH nie..

Kisah nie bermula masa zaman dulu..Ada seorang hamba Allah nie, dia pi tangkap ikan kat sungai...Tapi, lama dia tunggu xdapat-dapat gak ikan..Tapi, dia tetap sabaq sambil berdoa, dapat sekoq ikan pun jadi la..Untuk dia wat alas perut, lapaq!!Akhirnya, dia dapat sekoq ikan TAPAH..bila dia belah perut ikan nie, dia jumpa seketul emas...trus dia amik emas dan buang ikan tu..Ikan tu pun macam merajuk la..Haha..bila dah dapat emas tu, "dirinya" di buang...Sedih..Ikan tu sumpah, penduduk kawasan tu xbleh makan ikan TAPAH sehingga generasi ketujuh..Ala-ala MAHSURI gak la..

Kawan aku tu kata la ne dah generasi ke-7 dah...Kiranya dia tu generasi ke-7 la...Tapi dia sendiri pun xberani nak pegang atau makan ikan TAPAH...Sebab memang truk gatainya kalau kena..

Emas tu plak masih ada sampai sekarang dekat umah hamba Allah tadi tu..Umah tu dah xdk sapa dah..Tapi emas tu ada dalam tempayan yang berisi ayaq..Ayaq tu la penawarnya kalau depa gatai-gatai terkena ikan TAPAH...Penah ada pencuri yang curi emas tu, tapi dipulangkan balik ke tempat asalnya...xtau saipa..mungkin bila dia curi tu ada something yang jadi kat dia..



 Tau ka ikan TAPAH tu camna??Aku pun xtau..Pic nie aku search kat Google ja..xtau la btoi ka dak..


p/s : kalau ada yang xbtoinya pasai cita ne..sory la no...aku pun sampaikan ja apa yang kawan aku cita kat aku!!

No comments:

Post a Comment

♡Assalamualaikum♡
Sila tinggalkan komen anda di sini..